Bij Humix zijn we trots op onze “tegeltjescultuur”. Als iemand een wijsheid verkondigt, een super ervaring heeft gehad of een pijnlijke les geleerd, dan proberen we dat te ballen in een makkelijk te onthouden slagzinnetje. En dan printen we dat op een (digitaal) muurtegeltje, vandaar.
“UX is gelijk Plopsaland” is er zo eentje van onze UX Strategist Tommy De Kimpe. Het wordt vooral gebruikt wanneer we nieuwe collega’s opleiden, maar ook de meer ervaren rotten gebruiken het wel eens om zichzelf op het juiste spoor te zetten.
Wat bedoelen we met “UX is als Plopsaland?” Wel, als ze in Plopsaland een kabouterdorp willen voorstellen, wat doen ze dan? Ze bouwen geen honderd kleine paddenstoeltjes. Nee ze bouwen er één, maar wel een gigantische.
Wat bedoelen we hiermee? Het loont om dingen “uit te vergroten”. Eerder dan alles te willen behandelen, pik je er beter een paar kernpunten uit waar je dan de tijd voor neemt om er dieper op in te gaan.
Twee voorbeeldjes:
- Als we de resultaten van een UX review gaan presenteren voor een klant, dan heeft het geen zin om al onze 100 opmerkingen en aanbevelingen in dat anderhalf uurtje te proberen proppen. Dan behandel je alles oppervlakkig en net wanneer het interessant begint te worden blijf je op de oppervlakte. Een betere strategie is om er zorgvuldig de belangrijkste elementen uit te pikken en de tijd te nemen om daar dieper op in te gaan. De rest zullen ze wel lezen in het rapport.
- Als consultants een opleiding hebben gevolgd of een dagje UX beurs hebben bijgewoond of een dag opleiding hebben gevolgd vragen we hen om op onze maandelijkse Humix dag even verslag te doen. Maar we vragen ze expliciet om niet af te komen met 10 dingen die ze gezien hebben. Nee, pik er liever één ding uit, 1 ding waarvan je echt zegt “dat wist ik nu écht niet zie”. En ga daar volop dieper op in.
Ons Plopsaland tegeltje wordt op regelmatige tijdstippen bovengehaald om ons aan deze wijsheid te doen denken. Onze presentaties zijn er in ieder geval een stuk krachtiger door geworden.